Het blijft winters - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu Het blijft winters - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu

Het blijft winters

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

02 Februari 2015 | Oostenrijk, Gröbming

Montag 2.Februar
Koude nacht en morgen en het sneeuwt nog steeds.
Gisteravond met Jan wat afleiding gezocht en naar de bios gegaan. De Hobbit in 3D gekeken.
Gistermorgen was Jannick nog met Ingrid samen naar de politie voor zijn verklaring. Het gaat voor het gerecht komen en heel Oostenrijk kijkt mee en dat geld ook voor Duitsland en Zwitserland.
Iedereen wil duidelijkheid en een uitspraak, niet alleen voor de veiligheid van de hulpverleners.
De vraag is dus , in dit geval is het en 2 baansweg te smal om een Notgasse te maken , 1 rijbaan staat de file de andere moet dus gebruikt worden door de hulpverleners , dat kan betekenen dat de hulpverlening dus tegen het verkeer in erover heen moet. Wat ook nu gebeurd is. Dan heeft een auto zich los gemaakt uit de file en is omgekeerd en dus terug gereden . Voor deze auto was het de goede rijrichting ,waardoor het ongeluk is ontstaan. Volgens de politie mag je het verkeer ook als hulpverlener niet hinderen als dit bevestigd wordt door het gerecht heb je voortaan pech als je ingeklemd zit in je auto of wat dan ook want dan gaan de hulpverleners achter in de file staan en wachten tot ze op de toegestane manier er komen. De hulpverleners hebben plicht om die hulpverlening te doen wat dus in tegenspraak is met bovenstaande. En dit omdat 1 automobilist geen zin had om te wachten. Ik hoop dan altijd maar dat deze zelf een keer getroffen wordt want dan gilt en brult dezelfde man dat hij geholpen wil holpen. De hulpverleners waren op weg om iemand die beklemd zat uit zijn auto te bevrijden.Dus vandaar dat het overal gevolgd gaat worden want de uitspraak is dus voor heel veel mensen die hulpverlener zijn van grote betekenis.
We hebben zelf de indruk dat de politie steken heeft laten vallen en nu zich zo probeert te rechtvaardigen.
Het ongeluk heeft dus ook de tv bereikt het werd gisteren uitgezonden op de ORF. Dat zag ik in de voorbeschouwing dus Jannick gebeld dat het op tv kwam. Die kreeg gelijk 2 trauma´s achter elkaar.want direct na het item over het ongeluk kwam zijn voormalige trainer van de Handelsshule in beeld om over de Steiralauf te vertellen hij woont nl in Bad Mittendorf en vindt zichzelf erg prominent.

Dienstag 3.Februar
Jannick kwam Theresa brengen en hij ging naar de arts. Heeft acupunctuur gehad en nog recept mee en morgen gaat hij weer werken maar wel met beperkingen. Gelukkig kon hij nu ook weer naar de toilet waarschijnlijk door de acapunctuur want dat kon hij niet meer waardoor hij nog meer rugpijn kreeg. Waarom hij zo´n rugpijn heeft?? Hij zat tegen de rijrichting en nadat hij klaar was met alles aan en helm op wilde hij kijken of ze er bijna waren en toen gebeurde het dus de volle klap op het draaipunt in zijn rug. Hij zou zaterdag examen doen bij het RK maar dat heeft hij afgezet want hij mag niet langer in een auto dan 1 uur zitten en dat is zeker 2 uur rijden en dan heen en terug. Hij mag ook niet lang zitten moet steeds tussendoor lopen. Niet tillen enz. Hij heeft zaterdag ook weer een acapunctuurbehandeling.
Oma was ondertussen het eten aan het maken, Schweinenbraten , Serviettenknödel en Sauerkraut.
Het vlees eerst aangebraden dan met de bouillon, wortels en uien in de oven. Het was erg goed gelukt en de smaak was erg lekker. Vanavond komt nl Rob eten en die kan mijn maaltijden wel waarderen. Om 5 uur kwam hij en wat later kwam Jan thuis , ik het eten afmaken en dan aan tafel. Kofffie en Erdbeerkrapfen toe.
Een gezellige avond gehad en het was een hele lange want Rob ging om half 2 weg. Gezelligheid kent geen tijd.

Mittwoch 4.Februar
Om 8 uur werd ik gewekt door Fiep die het wel tijd vond en wilde eten, hij zet dan heel zachtjes en langzaam zijn pott tegen mijn rud en dan zijn nagels uit. Succes verzekerd.
Nog een poosje onder mijn dekbed in de huiskamer ontbijt tv gekeken dan maar douchen. In de tussentijd was Ingrid boven gekomen met Theresa of Theresa kon blijven want de timmerman kwam meten voor de ramen en deuren die worden vervangen. Daarna moest ze naar de bank maar ja wij zouden naar Liezen gaan want al het parket en laminaat is alleen vandaag met 30% korting en we willen Laminaat voor de badkamer . Dus Theresa ook maar in de auto gezet en op weg naar Liezen en het was super mooi weer maar wel koud want in de morgen was het -12 graden.
Ik had iets gezien bij de Baumax maar Jan vond het niet mooi. Ze hadden nog wel iets anders dubbel zo duur en maar keus uit 4 dessins. Je voelt hem al ik vond er 2 mooi en Jan de andere 2. Dan zijn we op de badkamer afdeling gaan kijken waar ik een complete douchekabine had gezien die ik mooi vond . Daar rond gekeken wat we mooi vonden en dan de losse monsters er bij gelegd en uiteindelijk een keuze gemaakt. Het is besteld en over een week is het er. Het is een lichte vloer geworden omdat Jan geen donkere wil maar wel eentje waar ik me in kan vinden want dan neem ik de douchekabine met zwart glas aan de achterzijde. Iedereen tevreden.
Dan nog even snel langs de Lidl en maar een paar broodjes gekocht want iedereen had intussen honger. Zelfs Theresa had haar broodje verslonden. Thuis dan de restanten van gisteren warm gemaakt en warm gegeten het was ondertussen wel half 2. Ingrid was niet thuis toen wij thuiskwamen . Die was ondertussen naar Schladming voor de laatste handtekeningen eindelijk Grundbuch Einschreibung van het huis. Jan is ondertussen ook weer naar zijn werk en Theresa is aan het kleuren en ondertussen Nijntje kijken. Al weer 16 uur en ben best een beetje brak. De zon is nu weg en het wordt koud in huis dus de houtkachel aangemaakt. Voor komende week geven ze erg koude temperaturen op zag – 20 voorbij komen voor hier. Ook is er weer sneeuw voorspeld .
Vanavond willen we naar de bios. Naar de film Honig im Kopf met Til Schweiger. Ingrid is al geweest met een vriendin en die zei erg mooi maar ook wel een tranentrekker. Alle voorstellingen tot nu toe zaten vol volgens Karin van de Bios.
Der ehemalige Tierarzt Amandus leidet zunehmend unter Alzheimer. Als er auf der Beerdigung seiner Frau Margarete eine etwas verwirrte Rede hält, bekommt der Zuschauer einen ersten Eindruck vom geistigen Zustand Amandus'. Auf Drängen seines Sohnes Niko zieht Amandus in dessen Haus nahe Hamburg um. Nikos Ehe mit seiner Frau Sarah steht auf der Kippe, nachdem Niko erfahren hat, dass Sarah eine Affäre mit ihrem Chef Serge hatte. Schnell kommt es wegen Amandus' geistigem Zustand zu mehreren kritischen Situationen, u.a. verursacht er bei dem Versuch, einen Kuchen zu backen, beinahe einen Küchenbrand, den Sarah in letzter Sekunde verhindern kann. Als Amandus' geistiger und motorischer Verfall immer weiter voranschreitet und er das Sommerfest von Niko und Sarah in einem Fiasko enden lässt, sieht Niko keine Alternative, als ihn in eine betreuende Einrichtung zu geben. Dies will dessen elfjährige Tochter Tilda nicht hinnehmen und begibt sich mit ihrem Großvater auf eine Reise nach Venedig, wo Amandus seinerzeit mit seiner Frau die Flitterwochen verbracht hatte. Von ihremKinderarzt Dr. Ehlers hatte Tilda erfahren, dass es für Alzheimer-Patienten hilfreich sein kann, altbekannte Orte wiederzusehen. Der Reisebeginn per Auto endet nach wenigen Kilometern mit einem glimpflich verlaufenden Unfall, als Amandus eine rote Ampel ignoriert. Per Zug geht es bis Bozen, dort verlässt Amandus auf der Suche nach der Toilette versehentlich den Zug. Seine Enkelin zieht die Notbremse und versteckt sich mit Amandus auf der Bahnhofstoilette, bis die sie verfolgenden Polizisten die Suche aufgegeben haben. Abends werden sie vom Putzmann Erdal gefunden, er vermittelt den beiden eine Weiterfahrt nach Venedig. Als ihr Schafstransporter von der Polizei angehalten wird, können Amandus und Tilda noch rechtzeitig vor ihrer Entdeckung von der Ladefläche fliehen. Sie finden Unterschlupf in einem Kloster, die Oberin ist von der Geschichte der Beiden so gerührt, dass sie Amandus und Tilda bis nach Venedig fährt. Dort sind Nico und Sarah inzwischen per Flugzeug ebenfalls eingetroffen und checken im selben Hotel wie Amandus und Tilda ein, ohne sich zu begegnen. In der folgenden Nacht verlässt Amandus von Tilda unbemerkt das Hotel, Tilda findet ihn am nächsten Morgen auf der Bank wieder, auf der vor vielen Jahren Amandus schon mit seiner Frau Margarete gesessen hat. Seine Krankheit ist nun so weit fortgeschritten, dass er Tilda nicht mehr als seine Enkelin und „kleine Prinzessin“ erkennt. In diesem Moment werden die Beiden von Niko und Sarah gefunden, zu viert tritt man die Heimreise nach Hamburg an. Sarah beschließt, ihren Job aufzugeben, um mehr Zeit für die Pflege von Amandus zu haben. Die zerüttete Ehe von Niko und Sarah ist endgültig gerettet, als Sarah neun Monate nach dem Venedigbesuch Mutter eines Jungen wird, der nach seinem kranken Großvater benannt wird. Amandus erfährt noch eine glückliche Zeit bei seiner Familie, bis er in Tildas Beisein an Herzversagen stirbt. Bei der Beerdigung liegt Tilda im Gras und sieht von dort in den Himmel, von wo aus sie nun von Amandus beschützt wird, wie er es ihr zu Lebzeiten versprochen hat.

Donnerstag 5.Februar
Gisteren inderdaad naar de bios en het was een mooie , onderhoudende, hilarische maar ook verdrietige film. Ik heb in ieder geval ook heel hard gelachen maar toch ook de tranen voelen prikken. We waren kwart voor 11 weer thuis maar moest toch even acclimatiseren even mijn geest tot rust laten komen.
Vanmorgen was het veel minder koud hoewel het nog steeds vriest. De sneeuw lijkt zuidelijker te blijven want het tief blijft boven Kroatie steken. Het is momenteel wel heel donker en het stormt, we horen de wind gewoon gieren.
Theresa werd door Jannick gebracht en eind van de morgen was ze echt heel stout en alles nee. Ik moest af en toe even naar de keuken en dan deed ze stoute dingen. Nadat ik weer een keer naar de keuken was geweest had ze met viltstiften op de bank en de bank kussens getekend en toen ik heel boos werd op haar ging ze gewoon door met 4 stiften achter haar rug. Dus alles afgepakt en hoog gezet en haar echt heel boos toegesproken dus ze moest heel erg huilen. Toen kwam Opa boven en wilde ze van hem papieren weg halen dus hij zei nee dus weer janken. Dan aan tafel eerst wilde ze niet eten maar ze koos toch eieren voor haar geld maar toen ze genoeg had en vervelend met haar eten ging doen haar eten weg gehaald dus weer brullen. Dan maar haar bed in maar dan is de vraag of ze er in blijft maar met de babyfoon kan ik aardig horen wat ze doet. Dus door de babyfoon haar tot de orde geroepen en toen werd het stil want dat had ik nog nooit gedaan. Ik geloof dat ze nu slaapt. Ik wilde eigenlijk samen met haar straks naar de Wifi want er is vandaag bloed geven maar de wind waait de sneeuw steeds heel hard voorbij en het ziet er koud uit. Ik kan nog nadenken.
De trauma heli kwam weer voorbij ging richting Stoderzinken zag eruit dat hij flink last had van de wind.

De bestuurder van de auto die op de brandweer is gereden heeft al 3x zijn Aussage veranderd. Nu heet het dat hij stil stond (tja er zijn geen remsporen) maar hij had het hiervoor al met2 verschillende snelheden aangegeven