Dat was schrikken, Jannick had verkeersongeval - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu Dat was schrikken, Jannick had verkeersongeval - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu

Dat was schrikken, Jannick had verkeersongeval

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

30 Januari 2015 | Oostenrijk, Gröbming

Donnerstag 30.Jänner
Gisteravond naar de lezing van onze Burgermeister Lois Guggi over de Jacobsweg. Het was in de nieuwe Fachschule en toen we daar aankwamen was het bijzonder druk. Binnen gekomen bleek dat hij op een 50 mensen had gerekend en ze dus overal stoelen bij moesten gaan zetten er waren er zeker meer dan 200. De foto hieronder is nog van voor de aanvang en ze hebben zelfs later alle gangpaden volgezet met stoelen. Hij was zelf ook heel verrast dat er zo veel mensen belangstelling hadden en bij aanvang moest hij er zelf ook om lachen want hij had tappas door leerlingen van de Fachschule op tafels staan en hij zei ik had maar op 50 mensen gerekend dus na de lezing loop wat je lopen kan om wat te bemachtigen. Dus grote hilariteit en er was Rioja en Port en ook hele lekkere daar was genoeg van maar er moesten alleen heel veel dozen glazen aangevoerd worden.
Hij vertelde waarom hij het is gaan doen en wat het hem gebracht heeft, hoe de wegen waren wat hij en wie hij tegen kwam, over de pelgrimspas en het stempelen. Ook de voorbereiding en de organisatie van de reis. Gewoon geweldig. Leuk was dat er ook fotos waren van Salamanca en omgeving waar wij ook zijn geweest .
Hij heeft in 12 jaar verschillende pelgrimsreizen gemaakt en bij elkaar 2400km gelopen. Het was onderhoudend, interressant en informatief. Erg mooie fotos had hij gemaakt en hij vertelde ook met een vrolijke noot . Een zeer geslaagde avond vond ik zelf. Ik zou wel graag wat gaan lopen op die Pelgrimswegen als vakantie maar Jan niet zo en alleen vind ik het niets.
Wat we de hele week al hebben en schijnbaar niet genoeg dus nog meer sneeuw sneeuw en sneeuw.
Vanmorgen kwam eerst iemand van het E Werk naar iets bij Ingrid en Jannick kijken Daarna konden Ingrid en Ik op pad en Opa was vandaag oppas Opa. Normaal is de B320 sneeuwvrij maar dat lukte vandaag toch niet . We zijn eerst in Stainach naar de Landena gegaan want die gaat op vrijdag begin van de middag dicht. Had weer een kar vol en dus vriezer thuis weer vol.
Nog verse melk , kaasjes, en lekkere Nederlandse kwark met kaneel en rozijnen en nog wat andere kwarksoorten, stukjes Knabbernossi en vruchtensmoothies.
Dan door naar Liezen waar Ingrid bij de Baumax moest zijn want haar bon loopt morgen af. Niet helemaal geslaagd maar de auto was wel vol met aanmaakhout en geperste houtrollen. Veel dingen georienteerd en ze heeft een close in boiler voor de keuken gekocht maar nu is de vraag nog of ze een andere kraan ook nodig heeft want er moeten 3 leidingen zijn, 1x warm 1x koud en overdruk?
Naar laminaat voor de badkamer gekeken want ik heb een 10% bon die tot eind Februar geldig is. Ziet Ingrid bij de deur een poster dat het as woensdag op al het parket en laminaat 30% korting is. Dus maar uitrekenen wat ik nodig heb en dan maar vast kopen. Heb niet zo heel veel nodig dan heb ik dat maar vast. Ik vond de keuze niet groot maar er was wel een hele donkere bij die ik wel mooi vond, bij de lichte tinten vond ik niets mooi. Het zou ook nog met vloer verwarming kunnen moet ik nog over nadenken. Ik kan alleen een douche kwijt als de grote boiler weg is dus ik heb me georienteerd op Durchlaufheizung, dat moet dus door een elektromonteur gemaakt worden want dat is sterkstroom. Dus maar eens navragen want dat maakt het kostenplaatje weer heel veel duurder.
De eerste stap is toch dat de waskeuken helemaal beneden klaar moet zijn dan kunnen de wasmachine en de droger naar beneden. Dan moet de kapotte tegelvloer eruit, de boiler vervangen voor een Durchlaufheizung een kant en klaar douchekabine erin en aangesloten worden en het laminaat erin. Dat is tot nu toe zonder wat er nog te voorschijn komt en er moet een andere radiator komen en/of vloerverwarming. Dus als ik af en toe wat dingen met korting alvast kan kopen is dat toch meegenomen tegen de tijd dat we eraan gaan beginnen.
Dan moest Ingrid naar de Hofer en kon ikeven snel naar Müller om te kijken of ze de 2e dvd Staffel hadden van Chicago fire. Die hadden ze dus Jan en ik kunnen weer wat avondjes inplannen.
We vinden het heerlijk als er niets naar ons zin op tv is om lekker dvd serie te kijken. Gewoon achter elkaar door en zonder reclame en je kan het stop zetten als je even wat te eten of te drinken wil halen of toilet bezoek. Heerlijk saampjes op de bank en als het koud is met de houtkachel aan, toppunt van knus.
Ingrid gaat vanavond naar de bios met een vriendin en Jannick heeft iets bij de brandweer en wij de babyfoon. Iedereen weer tevreden.
Ik had vanmorgen al wat te eten gemaakt voor Jan en Theresa en toen wij om half 3 thuis kwamen heb ik wat te eten voor Ingrid en mij gemaakt want honger hadden we.
De terug weg was heel erg slecht door de enorme wind die de sneeuw verwaaid en je dus gewoon niets ziet op de weg en het is glad en de weg niet overal schoon (daar kan de schuiver niet tegen op) We waren blij dat we thuis waren maar ja nu is Jan weer weg naar zijn werk. Het is ook extreem druk al op de weg omdat de Energieferien begonnen zijn en hier een aantal Bundeslanden vrij zijn komende week maar ook de Duitse, Tjechische en nog een aantal landen waardoor de drukte ontstaat.
Dit weekend is er in de regio de Steiralauf wat ook weer mensen aantrekt. Nou ze hebben geen sneeuwgebrek. Maar dan hoef je dit weekend ook niet naar de Therme in Bad Mittendorf te gaan veel te druk. Ga denk ik van de week met Theresa een keer in de middag met Jan mee en in Schladming zwemmen. Daar kan ze voor niets met mij mee en ik kan een 1 ½ uur kaartje kopen voor 7,50. Je bent altijd gelijk zo veel geld kwijt aan een beetje zwemmen. Dan hebben we het nog niet over als je naar de sauna of zo wil. Ingrid betaald laatst bijna 80 euro voor haar en Jannick zwemmen en sauna , voor Jan, Theresa en mij alleen zwemmen in de Therme in Bad Mittendorf.
Het is nu even opgehouden met sneeuwen maar het blijft koud met -2 graden en die wind.

Samstag 31.Jänner
Een prachtige zonnige dag met een blauwe lucht en overal veel sneeuw.
Maar zo´n dag van tja er komt wat.
Jannick kwam met Theresa koffie drinken want Ingrid was nog even terug gaan slapen want de kleine dame was een beetje vroeg vanmorgen. De katten helemaal blij want die konden weer rennen op het balkon want de deur kon open blijven, dan rennen ze het hele huis door van binnen naar buiten. Felicia had een stuk ijs gevonden en die speelde daar mee op het balkon, ineens zag ik overal natte plekken in huis had ze het brok ijs mee naar binnen genomen.
In de middag gingen Ingrid, Jannick en Theresa naar het kinderKarnaval in de Kulturhalle. Theresa als aardbei en Jannick had een jas van een of ander computerspelletje. Ingrid deed hoortjes op maar vond het zo stom dat ze het weer afdeed. Ze vond het van Jannick ook maar dom en ik zei nou ik heb hem al zo vaak verkleed gezien als hij een rollenspel ging doen. Zegt ze maar hij is nu volwassen. Nou Jannick en ik kwamen niet meer bij want die rollenspellen zijn bijna allemaal volwassenen. Kan ze zich niets bij voorstellen.
Stoot 3x mijn hoofd aan de afzuigkap dat heb ik anders nooit maar ja het is zo´n dag en ik zeg nog tegen Jan ik heb mijn dag niet.
Achter onze tuin zijn kinderen aan het langlaufen en komen dan tussen de huizen door naar beneden. Grappig gezicht.
Ik had tussen de middag Kaiserschmarren gemaakt en mijn eerste portie weer helemaal aangebrand in de keramische pan, ik heb niet van die hele dure Ingrid wel en allebei zijn we er ontevreden mee. Je zou zonder boter en zo moeten braden of bakken maar zelfs met ruim bakken ze toch aan . In het begin viel het nog mee maar het wordt steeds erger. Nu was het me genoeg en ben een WMF pan gaan kopen en ga dat eens proberen. Met die zegels van de Unimarkt kostte hij me maar 30 euro inplaats van de 80. De andere WMF pannen bevallen me dus ben nieuwsgierig naar deze. Ik wil er Mehlspeisen of eigerechten in maken en dat zonder aanbranden. En deze pannen zijn geschikt voor keramisch koken. Ik was samen met Jan er naar toe gaan wandelen en we waren net op de terugweg toen de ambulance uitrukte met toeters en bellen en even daarna ik in de verte alarmen hoorde afgaan , ik zeg nog tegen Jan dat is niet in Gröbming want we liepen bij de kazerne toen ook hier de alarmen afgingen. Ik heb het dan niet meer omdat ik weet dat Jannick ook weer op weg gaat. Hij was vlakbij de oude kazerne in de Kulturhalle dus hij kon lopen want ze waren weg met 1 auto. Thuisgekomen was Ingrid net de auto aan het uitladen en stelde me gerust geen brand maar een auto ongeluk met beknelden. Naar voor die mensen maar ik vind brand gewoon naar omdat het ook veel meer gevaar voor de hulpverleners mebrengt. Ik heb grote angst voor brand waarschijnlijk toch door vroeger toen wij zelf thuis brand hadden en ik heb herinneren aan dat het zo donker was en benauwd en dat ik door vreemde mannen uit bed gehaald ben en daarna bij overburen ben onder gebracht.Ingrid was blij ons te zien want ze had dus geen huissleutel want die had Jannick en wij waren er niet.
Op de heenweg hadden we van die lekkere knispersneeuw om op te lopen en terug vroor het alweer en was het her en der ook akelig glad. Dan geloof je je ogen niet als dan bij een huis een man zijn auto met een waterspuit staat af te spuiten, dat wordt daar een ijsbaan dan heb je ze toch niet allemaal.
We zijn nu in de avond aangekomen en de rust is bij mij weer gekeerd want het is gebeurd wat me de hele dag al dwars zat.
ik voelde me al de hele dag , ik kan het niet beschrijven , ik weet dat er wat gaat gebeuren maar niet wat. Ik ging even met Jan wandelen en ik zeg oh ik doe even de droger uit want ik ben bang voor brand (nieuwe droger) onderweg terug naar huis rukt voor onze ogen de ambulance uit en hoor ik in de verte alarmen afgaan ik zeg nog tegen Jan dat is niet in Gröbming en toen gingen de alarmen ook bij ons af. Ik heb dan altijd angst om Jannick omdat ik weet dat hij ook weer opweg gaat. Thuis gekomen was Ingrid ook net aangekomen en die zegt geen brand maar een auto ongeval. Ik opgelucht maar toch. Gaat net de telefoon is het Jannick hebben ze met de brandweerauto een ongeval gehad en hij was op het ziekenhuis Schladming en het gaat hem goed moet nagezien worden maar van de 10 man zijn er minstens 4 met schleudertrauma. Een achterlijke Wener die de file voorbij is gegaan en vol op de brandweer is ingereden. Mijn gevoel is nu opluchting want het vervelende gevoel is nu weg maar ik kan wel janken op dit moment dat het ondanks alles betrekkelijk goed voorlopig is afgelopen
Dit is eigenlijk waar ik altijd bang voor ben als hij op de ambulance rijdt en ik heb het niet zo erg als hij bij de brandweer uitrukt dan is het veel meer de brandangst die op de voorgrond staat.

Nu half 9 in de avond Jannick is net thuis gekomen. Heeft ruklachten en flink geschrokken , zijn eerste echte ongeval in al die jaren. Het ongeluk was bij Pruggern met 9 gewonden daar vlakbij kwam de auto in volle vaart op de brandweerauto af gevolg 8 brandweermannen en 3 in de auto gewonden. De weners in die auto hebben waarschijnlijk erg hard gereden d brandweer voor hun geluk niet want die reed op kettingen en volgens Jannick misschien 30km . De Weners hebben verklaard dat de brandweer zonder licht en alarm reed. Maar de weg was door de politie afgesloten maar zij zijn uit de file omgedraaid en terug gereden maar de weg was vrij gemaakt voor de hulpverleners. Ze dachten in volle vaart nog even snel er voorbij te zijn. Het ziekenhuis Schladming zat nog vol met ski ongelukken minstens 25, ze kregen de 9 van het ongeluk al binnen en de 3 van de auto en 8 van de brandweer. Het ziekenhuis wilde de brandweermannen er niet meer bij hebben en dan hadden ze met een ambulance allemaal naar Schwartzach weg gebracht moeten worden . Dan is de arts (onze huisarts) die ook ongevallenarts is bereid om hen allemaal te onderzoeken waarbij 1 alsnog naar Schladming moest en worden opgenomen de andere morgen bij klachten alsnog voor onderzoek. Jannick heeft rugklachten en de andere ook allemaal rug en nekklachten. Ze mogen voorlopig geen van alle bij alarm uitrukken, 1 brandweerauto buitendienst zwaar beschadigd en zowel de mannen als de familie een flinke schok gehad. Dus Gröbming heeft duidelijk een probleem.
Waarom allemaal neklachten komt door de helm die is aan de achterzijde erg zwaar dus je hoofd slaat extrahard heen en weer. De vraag is dan ook die ze zich gesteld hebben moet je nou wel je helm of niet je helm opzetten in de auto. Conclusie wel want het voorkomt toch nog erger-

Tiroler Tages Zeitung
UNFALL
Mehr als zehn Verletzte bei „Doppelunfall“ in der Steiermark
Am Samstag verunfallte ein Feuerwehrauto der FF Gröbming auf dem Weg zu einem Einsatzort. Vier Fahrzeuge waren in beide Unfälle entlang der Ennstalbundesstraße verwickelt. Es gab 14 Verletzte.Gr;bmig – 14 Verletzte hat ein „Doppelunfall“ am Samstag in Pruggern bei Gröbming im Bezirk Liezen gefordert. Zuerst kollidierten zwei Autos auf der Ennstalbundesstraße, kurz darauf wurde ein Einsatzfahrzeug der FF Gröbming, das am Weg zum Unfallort war, von einem Pkw-Lenker „abgeschossen“. Ein Teil der Verletzten wurden ins Krankenhaus Schladming gebracht, wie das Rote Kreuz auf APA-Anfrage erklärte.
Ein Autofahrer wollte auf der Ennstalbundesstraße links abbiegen und übersah dabei einen entgegenkommenden Pkw. Die beiden Fahrzeuge stießen gegeneinander, dabei wurden alle fünf Insassen verletzt. Ein mit acht Mann besetztes Einsatzfahrzeug der Gröbminger Feuerwehr näherte „langsam und mit Blaulicht und Folgetonhorn“, wie es in einer Feuerwehr-Aussendung hieß, dem Unfallort, als ein entgegenkommendes Auto das Feuerwehrfahrzeug rammte.


Der Autolenker kam mit leichten Verletzungen davon, die acht Insassen des Feuerwehrautos erlitten allesamt Schleudertraumata. Einige wurden medikamentös behandelt, die anderen mussten ins Krankenhaus. Ein Alkotest beim Feuerwehr-Fahrer verlief negativ.
Die vier in den Unfall verwickelten Fahrzeuge wurden teils total, teils schwer beschädigt. Das Feuerwehrfahrzeug ist vorläufig nicht einsatzbereit. Die Bundesstraße war für die Dauer der Bergungsarbeiten, die von den Feuerwehren Pruggern und Stein an der Enns durchgeführt wurden, für den gesamten Verkehr gesperrt. (APA)
.Kleine Zeitung

Unfälle bei Pruggern: Feuerwehrauto beteiligt
Gleich zwei Unfälle ereigneten sich am Samstagnachmittag bei Pruggern. 14 Personen wurden verletzt, darunter acht Feuerwehrmänner.

Zweimal hintereinander krachte es am Samstagnachmittag auf der Ennstalbundesstraße bei Pruggern. Ein Autofahrer, der von der B320 links nach Pruggern abbiegen wollte, hatte übersehen, dass ihm ein Auto entgegenkam. Die beiden Pkw krachten seitlich zusammen.
Die Feuerwehr, die zum Unfallort unterwegs war, wurde kurze Zeit später selbst in einen Unfall verwickelt. Ein PKW rammte das mit acht Feuerwehrleuten besetzte Einsatzfahrzeug.
Bilanz des Unfall-Samstags in Pruggern: Insgesamt 14 Verletzte, darunter acht Feuerwehrleute, die ein Schleudertrauma erlittten. Ob der Fahrer des Einsatzfahrzeugs schwerere Verletzungen davon getragen hat, soll noch in der Nacht im Krankenhaus Schladming geklärt werden. Das Löschfahrzeug mit Bergekran der Freiwilligen Feuerwehr Gröbming wurde bei dem Unfall so schwer beschädigt, dass es vorläufig nicht mehr einsatzbereit ist.

Fireworld

Stmk: Verkehrsunfall mit Folgeunfall bei Pruggern fordert 14 Verletzte, davon 8 Feuerwehrmänner!

PRUGGERN (STMK): Kurz nach 16 Uhr wurden die Feuerwehren Pruggern, Gröbming und Stein an der Enns am 31. Jänner 2015 zu einen Verkehrsunfall auf der Ennstalbundesstraße B320 mit eingeklemmter Person alarmiert. Zwei Pkw waren Nähe Abfahrt Pruggern frontal kollidiert, fünf Personen dabei verletzt. Sie wurden vom Roten Kreuz Schladming und Gröbming ins Krankenhaus Schladming eingeliefert.

FOLGEUNFALL MIT FEUERWEHRFAHRZEUG
Kurz vor Eintreffen an der Unfallstelle rammte ein plötzlich entgegenkommender PKW ein mit 8 Mann besetztes Einsatzfahrzeug der FF Gröbming, welches sich der Unfallstelle langsam und mit Blaulicht/Folgetonhorn näherte. Der PKW Lenker erlitt dabei leichte Verletzungen, die 8 Mann
erlitt dabei leichte Verletzungen, die 8 Mann Besatzung des LFB-A Gröbming wurden auf Anraten des anwesenden Abschnittsfeuerwehrarztes Dr. Lachini nach Einrücken in der Ordination der Gröbminger Feuerwehrärztin Dr. Scarpatetti untersucht. Die Diagnose ergab, dass die acht Mann bei dem Unfall ein Schleudertrauma erlitten haben, sie wurden zum Großteil medikamentös behandelt.
Der Lenker des Einsatzfahrzeuges wurde mittels Stiff Nek stabilisiert und zur Röntgenuntersuchung vom Roten Kreuz Gröbming weiter ins Krankenhaus nach Schladming transferiert. Er wird zur Stunde untersucht. Ein bei ihm seitens Polizei durchgeführter Alkotest ergab 0,0 Promille. Der verunfallte PKW wurde vom WLF-K Gröbming mittels Kran geborgen und abtransportiert.
Das verunfallte Löschfahrzeug mit Bergeeinrichtung der FF Gröbming wurde beim Verkehrsunfall derart schwer beschädigt, daß es - zumindest vorläufig - nicht einsatzbereit ist. Der Straßenbereich der B320 mit Zuständigkeit der FF Gröbming wird bis auf Weiteres von den Feuerwehren Stein an der Enns und St. Martin am Grimming abgedeckt.

Mit dem 1989 in den Einsatz gestellten LFB-A Gröbming konnten die Männer der FF Gröbming in den letzten 25 Jahren viele Dutzend Menschenleben, v.a. nach Verkehrsunfällen geretten, ist es doch DAS Spezialfahrzeug für die technische Rettung von Personen, bestückt mit hydraulischem Rettungsgerät und pneumatischen Hebekissen. Das heute gerade dieses Fahrzeug selbst Opfer eines Verkehrsunfalles wurde, ist geradezu grotesk.
Seitens FF Gröbming zeigen wir uns zur Stunde jedoch nur froh, daß bei dem Unfall alle beteiligten Kameraden, wie auch der beteiligte Lenker des entgegenkommenden Fahrzeuges, sprichwörtliches "Glück im Unglück" hatten!

Im Einsatz standen:
FEUERWEHR:
FF Pruggern mit TLF und KLF
FF Stein an der Enns mit RLFA 2000 und KLF
FF Gröbming mit LFB-A, TLFA 4000, WLF-K und 18 Mann
Feuerwehrärztin
Abschnittsfeuerwehrarzt
Abschnittsfeuerwehrkommandant
Bereichs-ÖA-Beauftragter

ANDERE:
RK Gröbming mit 2 RTW und 1 BKTW
RK Schladming mit NEF und 2 RTW
Rettungshubschrauber C14 (für Folgeeinsatz mit Feuerwehrfahrzeug)
Polizei
Abschleppunternehmen
Straßenmeisterei


Sonntag 1.Februar
Een lange nacht , kon niet slapen elke keer als het licht uit ging overviel het me en uiteindelijk maar een potje gejankt. Dankbaar voor hoe het afgelopen is en dankbaar naar de chauffeur van de brandweerauto want zonder zijn goede bestuurderskwaliteiten had het ook heel veel anders kunnen zijn. Hij heeft gezorgd dat de auto niet onder zijn wiel kwam want dan kiept de totale branweerauto om met veel ergere gevolgen. Hij heeft ook daarbij ernstige nekklachten opgelopen want de anderen konden zich allemaal schrap zetten maar hij niet dus de volle klap van zijn helm terugslag.
Vanmorgen kwam Theresa tegen 8 uur en Ingrid is met Jannick meegegaan naar het ziekehuis voor de fotos en de huisarts dr.Scarpattetti die behalve onze huisarts ook de brandweerarts is. Ze is noodarts en chirurge. Jannick is voorlopig ziek geschreven tot dinsdag en heeft pijnstillers en spierverslappers. Hij heeft rugproblemen en zijn arm waarmee hij zich vastgehouden heeft aan de handel .Ik vroeg hem of ze het aan zagen komen en hij zei dat toen ze begrepen we dat gaat mis alles ineens helemaal in slow motion ging en je wel registreerde , het geluid van het remmen ,met de kettingen die om de wielen zaten en je alles wel meekrijgt maar op een vreemde manier. Ze allemaal verdoofd in de auto zaten en pas na enige minuten tot leven kwamen.
Het grootste probleem wordt veroorzaakt dat ze allemaal een helm dragen, die is zwaar en je hoofd dus met veel meer kracht heen en weer geslingerd wordt. Dat is te vergelijken waarom skieers heel vaak de breuk op de rand van de skischoen hebben , de rand van de helm dus in je nek.
De bestuurder van de auto heeft gezegd dat hij maar 50 reed maar zij zeggen hij heeft extra gas gegeven want hij dacht dat hij er nog voorbij kon. De remsporen van de brandweerauto zijn compleet in het wegdek gefreesd maar van de auto zijn geen remsporen. De kettingen van de brandweerauto zijn bijna helemaal doorgesleten en ook voor onderzoek meegenomen. Omdat het zo groots ongeval is wordt er nu dus ook een groots onderzoek en het lijkt erop dat ze ook nog voor het gerecht moeten. Een brandweerauto met kettingen kan niet harder dan 30km per uur rijden. Zal dus wel een hele lange nasleep krijgen. Het vervelende is voor Gröbming dat het precies het voertuig is die bij verkeersongevallen wordt ingezet met al het materiaal enz. Nu moeten brandweren in de regio dat gaan oplossen. Ze hebben dan wel de andere voertuigen voor bij een brand maar van de 8 manschappen zijn er al 3 die bij de Atemschutz zitten en alle 8 man zijn ziek geschreven. Dus ook een personeels probleem.

Een donkere dag en het sneeuwt opnieuw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolette

Actief sinds 03 Mei 2015
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 6966

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 31 December 2015

10.jaar in Oostenrijk

Landen bezocht: