Theresa eerste keer op skies - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu Theresa eerste keer op skies - Reisverslag uit Gröbming, Oostenrijk van Nicolette - WaarBenJij.nu

Theresa eerste keer op skies

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

15 Februari 2015 | Oostenrijk, Gröbming

Donnerstag 12.Februar
De dag begon koud met nevel en vorst maar gelukkig na het middaguur kwam ook voor ons de zon door. Gelijk lekker warm en een stuk gezelliger.
Theresa kwam vanmorgen en is goed geluimd. Ze heeft iets nieuws ontdekt Heidi. Ik was even Facebook aan het kijken en daar stond dat Heidi opnieuw wordt uitgezonden met een opnieuw ingezongen titelsong door Andreas Gabalier. Het clipje wilde ze eerst wel 10 x zien en horen en dan maar op you tube afleveringen opgezocht. Heeft ze ademloos gekeken. Daarna waren de Dikkie Dik boeken aan de beurt en ze ging kleuren. Dat laatste doet ze heel fanatiek. Middageten patatjes en appelmoes en spinaziekaas cordonblue en ze smult dan.
Na het eten was het tijd om de hele speelgoedkist leeg te halen en alle verkleedkleren aan te trekken , eerst was ze een heksje en nu half heks en half draak. Beide passen wel bij haar.
Ik vond het Heidi kijken echt jeugd sentiment, ik was als kind dol op de Heidiboeken die ik had gekregen met op de voorkant fotos van de film. Daar ligt denk ik al de grondslag voor het houden van de bergen.
Mijn moeder was na de oorlog voor haar gezondheid naar Zwitserland gestuurd en later is ze een keer met mijn vader terug gegaan naar de plaagouders daar. Misschien zat het al in mijn genen.
Dan ben ik met Theresa gaan wandelen en ik had wel eens van de babylift gehoord maar geen idee waar en het zou in het centrum zijn nou ken ik Gröbming goed maar kon me toch niet indenken waar het zou kunnen zijn. We kwamen bij de Volksschule en zie om de hoek stond het vol auto´s en aan het eind van het straatje zag ik allemaal kinderen met sleetjes. Dus wij er heen, buggy geparkeerd en samen de sneeuw in. Hardstikke leuk een klein pistetje met een echte sleeplift gewoon tussen de huizen en allemaal kinderen op sleetjes en op skietjes. Wij hadden niets bij ons en de man bij de lift zei ik heb wel een sleetje voor haar. Dus ze kreeg een mooie bob met stuur wat ze geweldig vond en omdat ze zelf niet met de lift kan moest oma steeds naar boven lopen met de slee met Theresa erop en dan hard lopend er naast naar beneden. Ook hier heb je mensen die niet sporen. Kwam een klein kind op skies loeihard naar beneden en aan het eind vloog ze rechtdoor het hekwerk in en de struiken die er achter stonden. Wie laat zijn kind (ik denk een jaar of 4) naar beneden gaan als het niet kan remmen. Iedereen stond echt met verbijstering te kijken. Het liftje is gratis en elke dag open vanaf 13 uur en in het weekend vanaf 10 uur en het is voor kinderen tot 15 jaar. Het was er super zonnig en toen de zon wegging zei ik Therese dat we weggingen. Dikke tranen want ze wilde nog helemaal niet weg. Maar als de zon weg is , is het zeer snel koud en erg glad dus dan wil Oma wel op tijd weg.
Ingrid kwam thuis en had lekker een doos Marillenkrapfen voor ons meegenomen. Die gingen er met koffie best in.
Jannick kwam tegen achten thuis en was even doorgelopen naar ons en toen gingen gelijk de alarmen af van de brandweer en weg was hij weer. Ingrid over de rooie en ja ik heb ook altijd angst maar ik geloof dat Ingrid wel heel erg van het ongeluk is geschrokken. Het was een zoekactie in de bergen ben ik ook niet blij mee nu er overal lawine gevaar is. Maar ze hebben hem gevonden en levend en hij is nu op de terugweg. Kan ik rustig straks gaan slapen.
Maar eerst nog even de 2. Durchlauf zien van de Damen Riesenslalom, na de 1e staan er 2 Oostenrijkers op de 1. en 2. plaats dus erg spannend.
(goud voor Oostenrijk , Anna Fenninger)
Freitag 13.Februar
De dag begon weer troebel maar tegen het eind van de morgen was daar de zon weer en snel warm.
Theresa was door Jannick boven gebracht en nog even gesproken want daar kwam het gisteravond niet meer van . Hij vertrekt dinsdag samen met een vriend van zijn baas naar Munchen in een auto met aanhanger. De auto moet leeg in Munchen. Dan rijden ze door naar Brussel en gaat de man met de daar staande camper met kapotte verwarming terug naar het bedrijf in Oostenrijk en rijdt Jannick door met auto en aanhanger eerst naar Essen ( geen idee wat hij daar gaat doen) en dan vandaar door naar het noorden van Denemarken waar hij een beurs heeft. Ergens overnacht hij tijdens de Europa tour en deze keer slaapt hij in Denemarken in een hotel dat was vorig jaar een camper.
Voor ons zijn de vergoedings onderhandelingen gestart en we wachten maar af. Als het door gaat hebben we in maart al gelijk 2 dagen in Aigen in een hotel voor de info en kennismakingsdagen.
Wij hebben er zin in maar ik verklap nog niets tot het rond is.
De hele morgen was Theresa aan het zingen en dansen met K3 . Middageten en het was erg lekker op het balkon in de zon dus haar aangekleed en ze ging op het balkon spelen. Helemaal blij want daar staat een grote plastik bak met speelgoed en de herontdekking vond ze geweldig. Oma vond het wat minder dat ze de autoos met stukken ijs had geladen en mee naar binnen had genomen maar goed een dweil er over en ook weer opgelost. Oma heeft de kerstverlichting van buiten weg gehaald en opgeruimd. Opa moet het alleen nog op de zolder zetten. Ik kan altijd genieten van lekker de deuren open en weer frisse lucht in huis. Misschien moet ik vanavond wel weer de houtkachel aanmaken maar nu is het in huis heerlijk. De zon valt nu nog naar binnen als hij hoger komt dan beschermen de overhangende daken voor de zon.
Ik realiseer me nu ook dat we alweer 6 weken voor ons vakantie tripje naar Parijs zitten moet dus ook mijn kattenverzorgster even gaan bellen een dezer dagen. Het lijkt wel voorzienigheid want normaal hebben we al vakantie geboekt voor augustus of september maar nu niet. Dat zou met het werk goed uitkomen. Aangezien het vanaf mei is hebben we geen probleem met onze maart vakantie.

Samstag 14.Februar
Valentinstag
Opnieuw een prachtige zonnige dag en het was al snel op het balkon 17 graden . Heerlijk de deur open en poetsen in huis . Dat is wel nodig als Theresa hier een paar dagen geweest is. Dus ook de bank van de vlekken ontdaan.
Middageten, mijn was allemaal klaar , straks nog het bed opmaken en nu de was van Ingrid erin.
We besloten om met zijn allen naar de babylift te gaan dus klunend tot we achter het huis in de sneeuw waren dan een stuk over de sneeuw en soms wegzakkend tot ver voorbij de knieen, tot we bij het langlaufspoor waren . Dan daar langs gelopen tot we af konden slaan naar de babylift. Dan mocht ze bij Papa of bij Mama op de slee met de lift naar boven en dan naar beneden rutschen.
Dan stapte ze er vanaf en zei en nu wil ik skien, dus Ingrid zei maar we hebben toch geen skies. Maar ze bleef volhouden dat ze wilde skien dus we zijn met de slee naar de sportzaak gelopen.
Want Ingrid dacht dat als ze de ski schoenen aan zou hebben ze niet meer zou willen. Maar niets was minder waar , ze parodeerde door de skiverhuur. Dus skies erbij en op naar de babyliftwei.
Ze mocht gelijk naast de winkel de skies aan en werd door Mama en Papa naar de wei getrokken.
Daar ging Jannick een stukje hoger staan en liet haar los en zo waar een beetje wakkel maar toch zonder vallen bij Ingrid. Luid schreeuwend jaaaaaaaaaaaa. Dus nog een keer en nog een keer en zelfs toen Jannick onderstaand steeds een stukje verder achteruit liep toen ze er aan kwam bleef ze staan en skiede zo achter Jannick aan. Dat hadden we allemaal niet verwacht en ook niet dat ze het zo leuk zou vinden.Ze viel een keer vond ze niet zo leuk maar gelijk naast haar viel een groter meisje met haar papa en toen had ze zo iets oh dat hoort er ook bij.
Ze vond het helemaal niet leuk toen we terug gingen lopen, zij mocht weer op de slee en Mama ging de verhuurspullen terug brengen. Wij liepen terug en ik was blij dat we achter ons huis weer op de weg kwamen want door die hoge sneeuw ploeteren valt niet mee.

Sonntag 15.Februar
Weer een warme en zonnige dag hoewel het wel iets frisser was omdat er een ijl windje was.
Maar zo lekker de deur open en in de zon zitten. Na het middageten kwam Theresa dag zeggen want ze ging met Mama mee naar Oberwölz naar Oma Kathi. Ze komen woensdag weer terug.
Jannick moet morgen weer werken dus die is niet mee en die vertrekt dan toch ook dinsdag weer.
Jan en ik gingen wandelen we zijn richting Hoheweg /Panoramaweg gegaan maar besloten toch langs de loipe te gaan want het zag er niet zo begaanbaar uit. Maar je zakt toch behoorlijk weg in de sneeuw en ik kreeg er kramp van in de benen zijn we waar het ging over een stuk weiland naar boven gelopen en onder een draad door gekropen. Fijn als je een skibroek aan hebt dan wordt je tenminste niet nat. Een stuk Hoheweg gelopen maar we kwamen toch weer op een punt waar het een spiegel was en zijn we terug gaan lopen over de Hoheweg tot we op een punt kwamen waar we een oude dame tegen kwamen en die zei ga hier maar naar beneden want het is geen lopen verder.
Na een praatje met haar dus maar over een wei naar de loipe en dan naar een Wohnsiedlung vlak bij ons . We wisten niet dat dat wijkje nog zo groot was , we kunnen het van ons huis af net niet zien. Door het wijkje naar de weg langs het sportveld waar wij wel op kijken.
Heerlijk gewandeld , moe en voldaan.

Vanavond willen we naar de bios.
Höhere Gewalt
Eine junge schwedische Familie macht Skiurlaub in den französischen Alpen. Die Sonne scheint, die Pisten sind herrlich, das Berg-Idyll perfekt. Doch plötzlich geschieht beim Mittagessen auf der Terrasse des Restaurants die Katastrophe: Eine Lawine rast mit voller Wucht auf sie zu. Währden die Mutter Ebba panisch die beiden Kinder ergreift, ergreift Vater Tomas panisch die Flucht. Als sich der Nebel legt, sind alle unversehrt. Das große Unglück ist zwar ausgeblieben, doch zurück bleibt der Schock über Tomas‘ Handeln. Die Kinder streiken, die Ehe kriselt und Tomas muss schwer mit seiner mangelnden Courage und seiner angeschlagenen Männlichkeit kämpfen.